~Assalamua'laikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Selamat Datang Ke Laman ini, Semoga Mendapat Manfaat ::::::: Ingatlah Allah Selalu Di Mana Jua Kita Berada ::::::: Wahai Saudaraku, Bersabarlah Di Atas Apa Yang Menimpamu, Sesungguhnya Allah Tetap Bersama Orang-Orang Yang Sabar ::::::: Menyeru Ke Arah Kebaikan Dan Mencegah Daripada Kemungkaran Adalah Tugas Bersama ::::::: Berjuang Ertinya Berkorban, Berkorban Ertinya Terkorban, Terkorban Ertinya Menderita, Menderita Itulah Asam Garam Perjuangan ::::::: Samaada Menang Atau Syahid, Tiada Istilah Kalah Dalam Perjuangan Islam ::::::: Terima Kasih Kerana Sudi Berkunjung Ke Laman Ini, Datang Lagi~

Wednesday, December 14, 2011

Untuk Sambut Menantu Baru La Ni...


Hampir setiap minggu saya menghubungi keluarga di Malaysia untuk menanyakan khabar mereka terutama ma dan abah di kampung, inilah amanah dan harapan ma dan abah serta keluarga dari seorang anak yang berada berjauhan di perantauan. Mereka bukan apa pun, nak dengar suara kita, nak tahu bagaimana khabar kita, makan minum kita untuk membuktikan kecintaannya pada kita dan ingin membuktikan cinta kita pada mereka. Jangan hampakan harapan mereka terutama kepada kedua orang tua kita dan ringan-ringankanlah lidah untuk memohon keampunan dan kerahmatan dari Allah Ta’ala kepada mereka berdua.

Biasanya saya akan menghubungi ma pada hujung minggu (jumaat @ sabtu), tapi yang hairannya boleh dikatakan setiap kali saya call ma di kampung, ada saja gangguan dari kak long, abe cik atau uzu yang akan call sama dengan waktu saya. Bila call je, sekejap ada je yang nak bercakap ngan ma. Bila dah beberapa kali berlaku begini, saya mengambil inisiatif untuk call pada bukan hujung minggu. Ingatkan boleh elak la dari bertembung, tapi apa yang berlaku sebaliknya, sama juga. Bila call je ada je yang nak call, bila bercakap je sekejap, ada saja yang nak bercakap. Bila dimuhasabah balik, mungkin inilah petanda dari Allah Ta’ala bahawasanya ikatan hati di antara kami sekeluarga amat kuat dan saya berharap ikatan hati yang mahabbah ini akan terus menerus untuk melahirkan “Keluargaku, Syurgaku” Insya Allah.

Semalam 13-12-2011 saya call ma untuk menanyakan khabar bagaimana. Soalan biasa yang diajukan setiap minggu berkisar (sihat ke tak, tengah buat apa, dah makan belum, makan apa hari ini, dah pergi mana hari ini, apa perancangan hari ini, jiran-jiran sanak saudara di kampung sihat ke tak, ada apa yang berlaku di kampung dsb).

Saya: Assalamua’alaikum, sihat ke dsb....
Ma: Alhamdulillah sihat... Jang “nama samaran dalam keluarga” sihat ke?
Saya: Alhdulillah sihat je. Tengah buat apa tu?
Ma: ala... ni haa... tengah tengok pinggan mangkuk baru, beli ngan cik dah “mak saudara”. Dah lama tak beli pinggan mangkuk baru kan, lagipun senang nak buat majlis sambut menantu kan...
Saya: menantu mana pulak ni? 
Ma: Entah la, rasanya menantu sebelum ni semua dah sambut... 
Saya: awalnya beli, calon menantupun takde lagi.
Ma: boleh simpan kan?
Saya: Semangat nye nak dapat menantu baru ye...

Insya Allah... Semoga menjadi kenyataan. Betuah la sapa yang akan jadi menantu ma ye... Awal-awal lagi dah buat persiapan, nampaknya macam tak sabar je nak dapat menantu baru. Sekarang umur saya 23 tahun, tahun depan 24 tahun. Ma saya kawin umur 19, kak long kawin umur 20, abe cik kawin umur 25, abe kawin umur 25, uzu kawin umur 21, masa A’aidil Fitri baru-baru ni adik perempuan saya kawin, umur 20 tahun. Umur 19, 20, 21 dan 25 semua dah ada, nampaknya 24 tak ada lagi, tapi tak tahulah macamana, doakan semoga Allah permudahkan. Kebiasaan keluarga saya kawin awal-awal, setakat ini paling lewat pun sekitar umur 25-27 tahun.

Sebelum datang ke mesir awal-awal hari tu, ma dan keluarga dah izinkan untuk saya kawin di mesir, tapi tak tau lah. Ma pun selalu pesan, jodoh pertemuan, hidup mati semua di tangan Allah, kalau dah ada jodoh tak ke mana. Sehebat mana kita cari di mesir jika Allah takdirkan jodoh kita di Malaysia, maka kita takkan jumpa, sehebat mana kita mencari di Malaysia tapi jika jodoh di Mesir atau mana-mana, maka ia akan tetap berjumpa di mana yang Allah sudah tentukan untuk kita, apa yang penting kita kena usaha dan tawakkal kepada Allah. Ma tambah lagi “bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor”. Sungguh terkesan dengan kata-kata yang keluar dari mulut seorang ibu. Ya Allah, permudahkanlah urusanku dalam menggapai RedhaMu dan RasulMu agar hidupku dan keluargaku selamat dunia dan akhirat.

Saya selalu berdoa agar bakal teman hidup saya nanti merupakan seorang yang bilamana dipandang sejuk rasa di hati, bila kita lemah dialah yang memberi semangat, bila kita rebah dialah yang membangkitkan kembali, apa yang saya kurang atau tiada, dialah penambah dan penyempurna. Dalam berumahtangga bukanlah kita mencari kesempurnaan pasangan tetapi kita saling menyempurnakan antara satu sama lain dan saling tolong menolong untuk menggapai redha Ilahi serta dapat melahirkan mahabbah dan “Baiti, Jannati wa baiti haraki” seterusnya dapat melahirkan keluarga muslim, mujtamak muslim, demi menuju negara Islam dan khilafah Islamiah.

0 comments:

Post a Comment

 

Komuniti Blogger

Komuniti Blogger Azhari Photobucket

Jalinan Persahabatan