~Assalamua'laikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Selamat Datang Ke Laman ini, Semoga Mendapat Manfaat ::::::: Ingatlah Allah Selalu Di Mana Jua Kita Berada ::::::: Wahai Saudaraku, Bersabarlah Di Atas Apa Yang Menimpamu, Sesungguhnya Allah Tetap Bersama Orang-Orang Yang Sabar ::::::: Menyeru Ke Arah Kebaikan Dan Mencegah Daripada Kemungkaran Adalah Tugas Bersama ::::::: Berjuang Ertinya Berkorban, Berkorban Ertinya Terkorban, Terkorban Ertinya Menderita, Menderita Itulah Asam Garam Perjuangan ::::::: Samaada Menang Atau Syahid, Tiada Istilah Kalah Dalam Perjuangan Islam ::::::: Terima Kasih Kerana Sudi Berkunjung Ke Laman Ini, Datang Lagi~

Saturday, December 17, 2011

Kitab Al-Quran Dan Kitab Hikam Imam Ibn Ataillah Al-Sakandari


Kitab Hikam ini adalah yang dikarang oleh Al-Imam al-A'allamah al-A'arifillah Ibn Ataillah Al-Sakandari, beliau pulang bertemu Allah Azzawajal pada tahun 709 Hijrah Beliau dimaqamkan di kaki bukit Muqattam yang terletak di Kaherah, Mesir. Kuburnya diketahui umum dan diziarahi oleh ramai manusia terutama pencinta kesufian dan pengamal Thariqat. Ibn Ataillah al-Sakandari menuntut ilmu di bawah asuhan Sayyid al-Mursi Abu Abbas (Maqamnya di Iskandariah) dan kuburnya juga diketahui umum sehingga kini. Imam Sayyid Mursi Abu Abbas merupakan salah seorang murid kepada al-Imam Abu Hasan Al-Syazili Rahimahullahu A'laihim ajmai'in. Abu Hasan meninggal dunia ketika beliau menuju mengerjakan Haji dan dikebumukan di padang pasir di sebuah tempat yang dinamakan Humaisira dekat dengan persisiran pantai laut merah, berhadapan dengan bandar Qina di perkampungan Mesir. Ibn Ataillah Al-Sakandari banyak mengarang kitab, tetapi antara yang terbaik dari karangan beliau yang ditinggalkan beliau untuk kita apa yang dinamakan "Al-Hikam al-Ataiyyah". Hikam Ataiyyah, himpunan nasihat-nasihat, koleksi-koleksi yang diringkaskan oleh beliau, semoga Allah merahmati beliau.

Hikam ini disusun berdasarkan pengalaman beliau dalam bersuluk sebagai prosen berjalan menuju Allah s.w.t. Oleh itu, di dalam kitab beliau terdapat nilai akhlak yang tinggi, halus dan tinggi yang membersihkan hati dari segala kekotoran. Di dalamnya terdapat amalan-amalan hati, di dalamnya ada keikhlasan, di dalamnya terdapat penyucian, di dalamnya terdapat penyembuhan kepada akhlak. Kebanyakan masyarakat hari ini memerlukan berkaitan kaedah penyembuhan dari sudut spiritual untuk manusia dan bagaimana untuk mencapai kepada pengetahuan ini. Bagaimana seseorang itu ingin bersulu untuk menuju kepada Allah s.w.t. Kebanyakan kita membaca al-Quran, akan tetapi tidak merasakan kelazatan di dalam hatinya ketika membacanya. Bacaan ini tidak menggoncangkan hatinya dan tertanya-tanya sebab ini berlaku. Sebab perkara ini berlaku adalah kerana tidak memulakan pada bahagian penyucian hati secara sempurna sehingga hati itu mampu berinteraksi dan merasai apabila menyebut nama Allah dan membaca al-Quran. 
(Dr. Syekh Ali Jumuah)

Al-Quran dimulakan dengan huruf "ب" dan berakhir dengan huruf "س" dan apabila disambung akan menjadi "بس" "baas" yang membawa maksud "cukup/sempurna". Manakala kitab Hikam li Imam Ibn Ataillah Al-Sakandari pula, dia memulakan Hikamnya dengan huruf "م" dan disudahi dengan huruf "ر" dan apabila disambung akan menjadi "مر" "murrun" yang membawa maksud "pahit". Kenapa pahit? kerana di dalamnya terdapat kata-kata nasihat yang teramat susah untuk difahami oleh orang biasa, susah untuk dihurai oleh orang bukan ahlinya dan terlalu susah untuk mengamalkannya. Sama juga dengan perjuangan menegakkan Islam, termatlah pahit dan terlalu banyak liku-liku yang perlu ditempuh untuk mendapat kemenangan dan kejayaan. Al-Quran mengandungi 114 surah dan 30 juz. Dalam kitab Al-Quran ini sungguh sarat dengan ilmu yang sangat berguna sebagai manual kepada manusia dan jin yang diturunkan oleh Allah s.w.t. melalui Malaikat Jibri a.s. kepada Nabi Muhammad s.a.w. pada malam Lailatul Qadr. Kitab Hikam ibn Ataillah al-Sakandari pula mengandungi 265 Hikam kesemuanya. 

Al-Quran diturunkan bukan sekadar untuk dibaca, untuk dibuat musabaqah, untuk syifa' dan sebagainya, tetapi al-Quran ini diturunkan lebih dari itu bermula dari sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besar perkara dalam kehidupan. Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud "Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, jika kamu berpegang teguh kepada dua perkara tersebut, maka kamu tidak akan sesat selama-lamanya iaitu Kitabullah (al-Quran) dan sunnahku (al-Hadis)". Al-Quran diturunkan dengan penuh kesempurnaan yang tiada siapa yang bertelagah atau bercanggah pendapat padanya apabila dikaji secara mendalam. Penemuan sains kini telah membuktikan kepada dunia bahawasanya al-Quran ini sangatlah indah dan bertepatan dengan kajian-kajian ahli saing hari ini. Ramai dari kalangan pegkaji-pengkaji dan ahli sains bilamana mereka mengkaji akan kebenaran al-Quran, maka mereka menemui kebenaran tersebut bertepatan dengan apa yang mereka kaji dan ramai juga dari kalangan mereka berimana dan memeluk Islam.

Rialiti masyarakat hari ini, ramai dari kalangan mereka mempersendakan dan mempermainkan ayat Allah Ta'ala lastas kejahilan mereka dalam Agama. Kita tidak menyalahkan mereka 100% kerana mungkin mereka dimomok-momokkan oleh pemimpin mereka dengan momokan yang keterlaluan sehinggakan mereka menjadi jahil dalam soal Agama. Mereka menggunakan Agama ini hanya pada tempat yang mereka setuju dan mahu, sebagai contoh solat, puasa, zakat haji akan tetapi dalam permasalahan petadbiran negara mereka tidak mengambilnya bahkan memburuk-burukkan dengan mengatakan al-Quran ini tidak lagi reliven buat zaman sekarang dan sebagainya. Tidak hairanlah jika rakyat di bawah kepimpinannya lebih teruk dan lebih buruk memandang kepada al-Quran ini. Jika kita megikuti isu-siu terkini, maka teramat sedihlah bilamana ada dari kalangan pemimpin dalam negara kita yang sanggup mengupah beberapa orang yang jahil dan cetek ilmu Agamanya berlakon dan memburuk-burukkan hukum Allah dengan mengatakan Hudud itu adalah anjuran "PAS", sedangkan kita tahu bahawasanya Hudud ini merupakan Hukum yang datang dari Allah Ta'ala, bukannya makhluk atau PAS atau mana-mana individu dan sebagainya. 

Inilah sedikit sebanyak perkongsian buat semua, semoga ini merupakan titik tolak untuk kita meneruskan mencari ilmu dan berjuang menegakkan Islam di mana saja kita berada. Perjuangan Islam bukan hanya tertumpu pada tempat dan waktu, tetapi ia melibatkan kesemua itu. Perjuangan termatlah jauh, jeuhnya itu tidak diketahui bilakah mendapat kemenangan, oleh itu jadilah kita antara tangan-tangan yang berusaha dan memberi sumbangan kepada perjuangan Islam sehingga Islam kembali ke tempat asalnya. "Hidup berjuang atau mati mulia", hanya dua pilihan ini sahaja yang kita ada untuk memastikan kemenangan Islam pada suatu masa nanti. Hidup dan mati hanya untuk ilahi. Wallahu A'lam...

0 comments:

Post a Comment

 

Komuniti Blogger

Komuniti Blogger Azhari Photobucket

Jalinan Persahabatan