~Assalamua'laikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Selamat Datang Ke Laman ini, Semoga Mendapat Manfaat ::::::: Ingatlah Allah Selalu Di Mana Jua Kita Berada ::::::: Wahai Saudaraku, Bersabarlah Di Atas Apa Yang Menimpamu, Sesungguhnya Allah Tetap Bersama Orang-Orang Yang Sabar ::::::: Menyeru Ke Arah Kebaikan Dan Mencegah Daripada Kemungkaran Adalah Tugas Bersama ::::::: Berjuang Ertinya Berkorban, Berkorban Ertinya Terkorban, Terkorban Ertinya Menderita, Menderita Itulah Asam Garam Perjuangan ::::::: Samaada Menang Atau Syahid, Tiada Istilah Kalah Dalam Perjuangan Islam ::::::: Terima Kasih Kerana Sudi Berkunjung Ke Laman Ini, Datang Lagi~

Tuesday, April 24, 2012

Membudayakan Tegur Menegur Antara Kita


"Saya takkan tegur kesilapan kamu sekiranya kamu berstatus (binatang). Saya takkan tegur lagi kesilapan kamu sekiranya kamu jauh dari pengetahuan saya dan saya juga berdoa kepada Allah Ta'ala agar dakwah saya takkan terhenti sehinggalah saya dijemput oleh Pemilik saya dan kamu dan tulisan-tulisan saya dan sewaktu dengannya terhapus atau dihapuskan".

"Saya juga mengharapkan dari kalian agar menegur sekiranya saya melakukan kesalahan dan kesilapan yang saya lakukan bertentangan dengan manhaj Islam yang sebenar. Jadilah sahabat yang baik, dan dapat menjadikan ilmunya bermanfaat untuk diri dan orang lain".

Allah s.w.t. berfirman dalam al-Quran yang bermaksud: "Maka berilah peringatan, sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada orang-orang mukmin".

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Sebaik-baik manusia ialah mereka yang dapat memberi manfaat kepada orang lain dan seburuk-buruk manusia ialah mereka yang tidak dapat memberi manfaat kepada orang lain".

Dalam hadis yang lain, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Sampaikanlah dari Aku walau sepotong ayat".

"Merasakan diri sempurna merupakan satu panahan dari syaitan la'natullah dan jarum dari musuh-musuh Allah dan termasuk dari sifat mazmumah yang perlu dibendung dengan segera. Rendahkan diri untuk menerima teguran, kuatkan diri untuk memberi teguran, jangan lembik dan takut pada dunia. Bila orang tegur jangan melenting, bila kita menegur biarlah berhikmah. Sama-sama kita doakan agar kita semua ditetapkan iman dan mati dalam memperjuangkan Islam".

P/S: Walaupun tulisan ini agak kasar dan ringkas, tapi ambillah peringatan untuk kebaikan bersama kerana saya sayangkan kamu dan Islam. Salam muhasabah, salam imtihan, salam perjuangan. Sekian, wassalam....

0 comments:

Post a Comment

 

Komuniti Blogger

Komuniti Blogger Azhari Photobucket

Jalinan Persahabatan