~Assalamua'laikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Selamat Datang Ke Laman ini, Semoga Mendapat Manfaat ::::::: Ingatlah Allah Selalu Di Mana Jua Kita Berada ::::::: Wahai Saudaraku, Bersabarlah Di Atas Apa Yang Menimpamu, Sesungguhnya Allah Tetap Bersama Orang-Orang Yang Sabar ::::::: Menyeru Ke Arah Kebaikan Dan Mencegah Daripada Kemungkaran Adalah Tugas Bersama ::::::: Berjuang Ertinya Berkorban, Berkorban Ertinya Terkorban, Terkorban Ertinya Menderita, Menderita Itulah Asam Garam Perjuangan ::::::: Samaada Menang Atau Syahid, Tiada Istilah Kalah Dalam Perjuangan Islam ::::::: Terima Kasih Kerana Sudi Berkunjung Ke Laman Ini, Datang Lagi~

Tuesday, April 3, 2012

Mohon Peruntukan Tambahan Belanjawan Bulanan - Keluarga


Semenjak dua menjak ini belanjawan sara hidup di sini agak lari sedikit dari bajet yang telah dibuat. Boleh dikatakan tiap-tiap bulan mesti lari dari belanjawan asal yang ditetapkan. Malam tadi saya bersembang dengan sahabat “akhi, ana rasa macam nak minta peruntukan tambahan je dari keluarga”. Alhamdulillah, lepas subuh tadi saya call kak long, di akhir perbualan saya ajukan permohonan untuk menambah peruntukan belanjawan bulanan, Alhamdulillah dah lulus tapi tak banyak la. Apa-apa pun terima kasih banyak-banyak pada kak long, hanya Allah s.w.t. sahaja yang dapat membalas jasamu itu. Insya Allah lepas ni akan diajukan pula pada uzu (abang saya) untuk menambah sedikit sebanyak sekadar termampu. :-)
(Ahli Keluargaku, Tapi Masa Ni Abah, Kak Long Tak Masuk)

Permohonan ini dibuat kerana akhir-akhir ini, penggunaan harian melebihi dari biasa. Guna untuk urusan pengajian, persatuan, sewa rumah, peralatan dapur, peribadi dan sebagainya. Alhamdulillah, syukur sebanyak-banyaknya dipanjatkan kepada Allah s.w.t. kerana mengurniakan ma & abah serta adik beradik yang memahami dan sudi mendengar celoteh & membantu adiknya yang nakal ini. Bila bersama-sama dengan gerakan Islam, banyak benda kita kena korbankan termasuklah wang ringgit. Tapi pengorbanan itu jika tidak diniatkan kerana Allah Ta'ala, maka sia-sia sahaja walau sebesar bukit uhud sekalipun kita sumbangkan kepada gerakan Islam. Allah Ta'ala sudah menjanjikan pada hambanya yang menginfakkan diri Dan harta bendanya pada jalan Allah dengan ganjaran Syurga yang abadi. Yakinlah pada janji Allah, sesungguhnya Allah Ta'ala tidak sesekali memungkiri janji.

Semenjak kedatangan ke bumi Mesir ini bermula tahun 2010 hingga pertengahan 2011, saya hanya menggunakan belanjawan dari poket sendiri kerana tidak mahu menyusahkan adik beradik, ma dan abah. Alhamdulillah berkat hasil menolong masyarakat, jadi imam tarawih dan sebagainya, cukup untuk saya gunakan sepanjang keberadaan di bumi Mesir. Kekadang minta juga peruntukan dari adik beradik untuk tambah sedikit sebanyak sekadar termampu untuk menampung perbelanjaan di sini dan pada tahun ini juga sama sepertimana tahun yang lalu. Tiket penerbangan, pakaian dan beberapa persiapan lain saya gunakan wang sendiri dan sebahagian mendapat sponsor dari adik beradik dan sedikit dari ma & abah. Saya tahu, keluarga saya bukanlah dari keluarga yang senang sangat. Ma & abah bukanlah orang yang makan gaji perbulan. Pun begitu, saya bersyukur sebanyak-banyaknya kerana saya dilahirkan dalam keluarga yang bahagia dan dapat hidup sempurna serta mendapat layanan dan didikan yang terbaik dari ma & abah serta keluarga di sekeliling.

Jika nak dibandikngkan saya dengan abang-abang dan kakak, maka boleh dikatakan, bermula dari sayalah keluarga lebih senang dari biasa. Cara didikan abah ketika mengajar “mengaji” pun berbeza dari abang-abang serta kakak. Dulu abah sangat garang dan anak-anaknya sangat takut jika tidak mahu baca al-Quran dan tidak memberi perhatian ketika mengaji. Tapi bermula dengan saya, garang abah semakin kendur tapi masih ada sedikit sebanyak garangnya. Alhamdulillah, dengan ketegasan yang abah laksanakan pada kami sekeluarga, semua adik beradik saya dapat membaca al-Quran dengan baik.

Corak kehidupan saya juga berbeza dari adik beradik yang lain, bermula dari umur saya jugalah kesenangan keluarga dari sudut kewangan semakin bertambah kerana abang-abang sudah dapat pekerjaan sendiri dan ini tidak lain dan tidak bukan adalah rezeki dari Allah Ta’ala. Tapi saya mungkin lebih sedikit dari adik beradik yang lain “bajet” kerana saya sempat berada dalam dua zaman (susah & senang). Bertuah juga jadi anak pertengahan ye, dapat merasai kedua-dua situasi dan corak kehidupan yang berbeza.

Di tengah-tengah perbualan antara saya dan kak long, kak long ada sebut “keistimewaan awak dah lebih dari orang lain, dulu abang yang belajar kat mesir dapat balik 3 tahun 1 kali, awak ni 2 kali dalam 1 tahun balik Malaysia, lepas tu tahun ini nak balik sekali lagi”. Tapi tahun ini saya tidak pasti lagi adakah nak balik atau tidak, bergantung pada keadaan, kalau Allah izin saya balik sekali lagi, kalau tidak mungkin terus berada di sini dan balik bila tamat pengajian nanti. Cuma akhir-akhir ini terfikir juga dan berhajat untuk ke Kota Suci Makkah untuk menunaikan umrah. Jika diizinkan, insya Allah akan ke sana, Cuma tidak tahu bila akan dapat ke sana. Hati ini sungguh rindu, seolah-olah dipanggil untuk ke sana. Semoga Allah permudahkan segalanya, Insya Allah.

Walaupun tambang penerbangan saya gunakan duit sendiri, saya tetap minta izin terlebih dahulu dari ma & abah untuk pulang dan sebagainya. Sebagai seorang anak, menjadi tanggungjawab kepada kita, sebelum melakukan sesuatu atau membuat sesuatu keputusan, semestinya berbincang terlebih dahulu dengan ibu bapa atau keluarga. Jangan sesekali abaikan mereka, kerana merekalah yang membesarkan dan mendidik kita sejak kecil lagi. Merekalah permata hati kita buat selama-lamanya. Sebagai anak lelaki, walau kita dah berrumah tangga dan sebagainya, jangan sesekali mengabaikan ibu bapa kita kerana tugasan itu tidak akan terputus sampai bila-bila, berbeza pula dengan golongan muslimah, bilamana ia sudah berumah tangga, maka tanggungjawabnya yang selama ini kepada ibubapa, maka akan beralih kepada suaminya pula.

Jadilah anak soleh/ah yang dapat membahagiakannya sebelum mereka menutup mata buat selama-lamanya. Mereka tidak ingin harta yang banyak melimpah-limpah, mereka inginkan kasih sayang dan ingin melihat anaknya menjadi anak yang soleh/ah yang dapat memberi manfaat padanya bila di lanjut usia dan bila kembali menghadap Tuhannya. Berdoalah pada keduanya dan balaslah jasanya sedaya upaya yang mungkin.

“Rumahku, Syurgaku”

0 comments:

Post a Comment

 

Komuniti Blogger

Komuniti Blogger Azhari Photobucket

Jalinan Persahabatan