~Assalamua'laikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Selamat Datang Ke Laman ini, Semoga Mendapat Manfaat ::::::: Ingatlah Allah Selalu Di Mana Jua Kita Berada ::::::: Wahai Saudaraku, Bersabarlah Di Atas Apa Yang Menimpamu, Sesungguhnya Allah Tetap Bersama Orang-Orang Yang Sabar ::::::: Menyeru Ke Arah Kebaikan Dan Mencegah Daripada Kemungkaran Adalah Tugas Bersama ::::::: Berjuang Ertinya Berkorban, Berkorban Ertinya Terkorban, Terkorban Ertinya Menderita, Menderita Itulah Asam Garam Perjuangan ::::::: Samaada Menang Atau Syahid, Tiada Istilah Kalah Dalam Perjuangan Islam ::::::: Terima Kasih Kerana Sudi Berkunjung Ke Laman Ini, Datang Lagi~

Monday, January 17, 2011

Hampir Empat Bulan Bersama, Akhirnya Berpisah Jua




Pada bulan sembilan 2010 yang lalu, saya diletakkan oleh DPM (MAQAZ) Shoubra untuk menetap di Massara. Bila, pada mulanya menetap bersama us. Aidin, Us. A’allahmah, us. Hisyam dan us. Arif, yang lainnya masih di malaysia iaitu us. Yusran, us. Fadhli, us. Hafizi dan us. Muhammad (ateng). Sewa rumah ni agak mahal la (LE800) bila dibandingkan dengan rumah lain kerana rumah ni hanya dua bilik, tiada ruang tamu, peti tak syaghal (berfungsi) dan agak sempit. Memang sebelum ini, kami dimaklumkan oleh pihak DPM untuk menggantikan rumah lain selepas berjumpa rumah lain, pada penghujung tahun lepas, kami dimaklumkan sudah ada rumah dan kami diajak oleh wakil DPM untuk melihat rumah baru yang akan kami duduki selepas ini. Alhamdulillah, bila kami dikhabarkan dan melihat runah itu agak luas, ada tiga bilik, ada ruang tamu dan sewanya agak murah berbanding rumah yang lama (LE650).


Bila begitu, kami semua bersetuju untuk pindah dan macam biasa, ahli bait dah ada yang menyimpan barang di rumah lama kerana beriaya-iya nak pindah. Pada petang akhir bulan, macam biasalah, ammu (tuan rumah) datang untuk mengutip sewa dan kami agak tidak tergamak la juga nak barrah (berambus) dari rumah lama dengan tidak memberitahu sepatahpun, plan pertama memang nak keluar begitu je, sebab memang dah tahu, tuan rumah ni memang tak bagi punya. Tapi kami dan pihak DPM berbincang juga dengan ammu supaya mengizinkan kami keluar dari rumah ini. Panjang punya perbincangan yang memakan masa berjam-jam, tapi keputusan ammu tersebut tetap tak bagi. Akhirnya kami mengalah dan stay di sini lagi agaknya kita semua (saya jata pada ahli bait).

Pada hujung minggu lepas, kami dimaklumkan oleh pihak DPM supaya buat pilihan nak pindah atau tidak, kerana rumah ni kalau kami nak pindah, ada pelajar Brunei nak ganti. Bila bincang, akhirnya kami bersetuju untuk pindah ke rumah baru. Alhamdulillah, pada hari sabtu lepas kami bergotong royong membersihkan rumah baru. Syukur juga, rumah yang baru berhampiran masjid, samalah macam di rumah di kampung. Kalau di rumah lama, masjid agak jauh sedikit, paling dekat pun boleh dikatakan 1KM lebih kurang kalau pergi dan balik. Tetapi tetap ada kelebihan dan kekurangan. Kerana apa? Kerana bila masjid jauh, dapat berjalan lebih banyak, banyak cabaran, bila banyak berjalan dan cabaran maka banyak jugalah ganjaran dari Ilahi. Sebelum ini kami bersama serambi syatibi, selepas ini kami akan berada bersama serambi jazarilah nampaknya. Semoga ahli serambi jazari menerima kedatangan kami, insya Allah. 

Rumah lama dekat dengan markaz DPM dan jauh dari maahad, rumah baru jauh dengan Markaz DPM dan dekat sedikit dengan maahad. Insya Allah, esok hari (hari isnin 17/10/2010) kami akan mula mengangkut barang untuk ke rumah baru. Harap-harap, bila berada di rumah baru nanti, Allah melindungi kami semua dari segala kecelakaan dan cubaan yang tidak dapat ditanggung. Semoga Allah menurunkan RahmatNya dan keampunan kepada kami semua Insya Allah. Tidaklah ditaklifkan kepada seseorang oleh Tuhannya kecuali apa yang terdaya olehnya menghadapi cubaan tersebut. Ya Allah, selamatkanlah kami, Rahmatilah kami, ampunilah kami, kerana kami tidak punya apa selain pertolongan darimu Ya Rabbi… Amin Ya Rabbal A’alamin…

0 comments:

Post a Comment

 

Komuniti Blogger

Komuniti Blogger Azhari Photobucket

Jalinan Persahabatan