~Assalamua'laikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Selamat Datang Ke Laman ini, Semoga Mendapat Manfaat ::::::: Ingatlah Allah Selalu Di Mana Jua Kita Berada ::::::: Wahai Saudaraku, Bersabarlah Di Atas Apa Yang Menimpamu, Sesungguhnya Allah Tetap Bersama Orang-Orang Yang Sabar ::::::: Menyeru Ke Arah Kebaikan Dan Mencegah Daripada Kemungkaran Adalah Tugas Bersama ::::::: Berjuang Ertinya Berkorban, Berkorban Ertinya Terkorban, Terkorban Ertinya Menderita, Menderita Itulah Asam Garam Perjuangan ::::::: Samaada Menang Atau Syahid, Tiada Istilah Kalah Dalam Perjuangan Islam ::::::: Terima Kasih Kerana Sudi Berkunjung Ke Laman Ini, Datang Lagi~

Sunday, April 10, 2011

10 Wasiat Pak Cik Hasan Buat Ahli Gerakan Dan Umat Islam



1.         Jika anda mendengar azan segeralah lakukan solat walau bagaimanapun kesibukan anda:
o          Mengutamakan Allah s.w.t .
o          Mendisiplinkan waktu.
o          Solat sudah ditentukan waktunya (QS.4:103).
o          Keutamaan solat di awal waktu (amal yang paling dicintai).
o          Bahaya menunda atau melengah-lengahkan solat.

2.         Bacalah Al-Quran, lakukanlah pengkajian, dengarlah pengajian dan berzikirlah. Jangan sia-siakan waktu anda untuk persoalan yang tidak berguna:
o          Interaksi dengan Al-Quran, mengkaji dan berzikir.
o          Menghadiri majlis ilmu dan majlis zikir.
o          Management kan waktu.

3.         Berusahalah membiasakan berbicara dengan bahasa Arab standard (fushah) karana bahasa Arab standard merupakan salah satu syi’ar Islam.

4.         Jangan memperbanyak perdebatan dalam semua urusan walau bagaimanapun keadaannya, sebab pertengkaran tidak akan mendatangkan kebaikan.

5.         Jangan banyak tertawa, karana orang yang selalu berhubungan dengan Allah s.w.t. bersifat tenang dan serius.

6.         Jangan banyak bergurau, sebab ummat yang berjihad hanya mengenal keseriusan.

7.         Jangan bersuara keras melebihi yang diperlukan pendengar karana hal itu selain menyakitkan juga termasuk perbuatan bodoh.

8.         Jangan mengumpat seseorang, jangan merendahkan lembaga-lembaga Islam dan jangan berbicara kecuali dalam kebaikan.

9.         Berkenalanlah dengan saudara dan teman yang anda jumpai meskipun anda tidak diminta memperkenalkan diri sebab dasar dakwah kita adalah kasih sayang dan persaudaraan.

10.       Kewajiban itu lebih banyak dari waktu yang anda miliki, maka bantulah orang lain supaya memanfaatkan waktunya. Kalau anda berurusan persingkatlah pelaksanaanya.

Sepuluh wasiat atau nasihat ini perlu kita amalkan dalam kehidupan seharian selaku umat Islam terutama kepada ahli gerakan Islam supaya Islam terus maju, Syi’ar Islam terus bersinar seterusnya demi tertegaknya Islam di suatu masa nanti, Insya Allah. Yakinlah pada janji Allah s.w.t. dan Rasul-Nya. Beramallah dengan ilmu yang dipelajari walau tidak dapat melakukan keseluruhannya. Dalam kaedah fiqh ada menyebut “jika tidak dapat lakukan kesemua perkara, jangan tinggalkan kesemua". Ingtalah juga, seorang ahli ilmu lebih ditakuti syaitan dari 1000 orang abid tanpa ilmu.

0 comments:

Post a Comment

 

Komuniti Blogger

Komuniti Blogger Azhari Photobucket

Jalinan Persahabatan