Sebagaimana yang dikeluarkan oleh al-Baihaqi daripada 'Aisyah :
"Sesungguhnya Nabi s.a.w telah mengkhitankan al-Hassan dan al- Hussin pada hari ketujuh daripada kelahirannya".
"Sesungguhnya Nabi s.a.w telah mengkhitankan al-Hassan dan al- Hussin pada hari ketujuh daripada kelahirannya".
Imam al-Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan dalam dua kitab Shahih mereka, sebuah hadits dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu bahwa Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam pernah bersabda,
الْفِطْرَةُ خَمْسٌ الِاخْتِتَانُ وَالِاسْتِحْدَادُ وَقَصُّ الشَّارِبِ وَتَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ وَنَتْفُ الْإِبِطِ
"Lima perkara yang termasuk fithrah: khitan, mencukur bulu kemaluan, merapikan kumis, memotong kuku dan mencabut bulu ketiak".
Di sisi al-Syafie khitan adalah fardu baik lelaki mahupun perempuan.
Diisunatkan di sisi al-Syafie mengkhitankan bayi pada hari ketujuh daripada kelahirannya..
الفقه الاسلامى وأدلته /4/ ms/2751.
Berbetulan dengan hadis di atas, maka di sisi al-Syafie berkhitan adalah Fardhu bagi Lelaki mahupun perempuan. Berbeza dengan mazhab-mazhab lain, berkhitan bagi perempuan sunat muakkad sahaja. Berkhitan juga merupakan sunnah para anbiya'. Bila ia menjadi sunnah para Ambiya', maka bila dilakukan akan mendapat pahala.
Diisunatkan di sisi al-Syafie mengkhitankan bayi pada hari ketujuh daripada kelahirannya..
الفقه الاسلامى وأدلته /4/ ms/2751.
Berbetulan dengan hadis di atas, maka di sisi al-Syafie berkhitan adalah Fardhu bagi Lelaki mahupun perempuan. Berbeza dengan mazhab-mazhab lain, berkhitan bagi perempuan sunat muakkad sahaja. Berkhitan juga merupakan sunnah para anbiya'. Bila ia menjadi sunnah para Ambiya', maka bila dilakukan akan mendapat pahala.
Menurut Al-imam Al-Fakhrur Rozi,antara hikmah berkhitan adalah: karana hasyafah itu selama tertutup kulit kelamin akan sangat sensitif dan akan terlalu nikmat ketika bergeseran. Oleh karana itu kulit penutup tersebut dipotong agar hasyafah menjadi keras, dan akan mengakibatkan berkurangnya kenikmatan. Itulah nampaknya yang sesuai dengan syariat kita iaitu mengurangi kenikmatan, namun bukan berarti melenyapkan kenikmatan sama sekali.
Antara Hikmah Berkhitan:
1- Dapat mengelak jangkitan kuman (Mengelak Kanser Penis).
2- Dapat mensucikan daripada kekotoran.
3- Dapat mengekang kehendak nafsu yang tinggi.
Antara Hikmah Berkhitan:
1- Dapat mengelak jangkitan kuman (Mengelak Kanser Penis).
2- Dapat mensucikan daripada kekotoran.
3- Dapat mengekang kehendak nafsu yang tinggi.
4- Dapat membezakan antara orang Islam dengan bukan Islam.
Fakta:
Fakta:
Disebutkan dalam Majalah Kedoktoran Inggeris bahawa kanser penis sangat jarang terjadi di negeri-negeri Islam, salah satu sebabnya adalah karana khitan dilakukan terhadap penduduknya ketika mereka masih kanak-kanak. Di antara faktor pendorong terjadinya kanser penis adalah peradangan pucuk zakar. Khitan merupakan saranan untuk mengantisipasi terjadinya kanser penis. Penemuan ini memperlihatkan kepada dunia bahawa ajaran Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam adalah yang terbaik bagi sekuruh manusia.
(100 Mukjizat Islam, karya Yusuf Ali al-Jasir, Pustaka Darul Haq).
Inilah beberapa hikmah yang dapat ana senaraikan. Sekiranya kita ingat, suatu ketika dahulu, ada seorang artis perempuan Malaysia pernah berkata, "aku dapat melayan beberapa orang lelaki pada satu masa". Saya tak mahu panjang bab ni, cuma satu lagi, lihatlah golongan-golongan Barat, secara rialitinya memang beginilah keadaan mereka.
Bab khitan ini berlaku khilaf antara ulama' adakah hukumnya wajib atau sunat muakkad (perempuan). Maka sebagai orang yang belajar agama, seharusnya dan sebaiknya kita keluar dari khilaf tersebut. Maknanya kita amalkan sebagaimana pendapat al-Syafie. Saya lebih cenderung kepada pendapat al-Syafie yang mengatakan fardhu bagi Lelaki mahupun Perempuan, kerana kemaslahatannya lebih besar. Sesungguhnya Islam amat menitik beratkan soal kesihatan...
Sekian, Wallahu A'alam...
Bab khitan ini berlaku khilaf antara ulama' adakah hukumnya wajib atau sunat muakkad (perempuan). Maka sebagai orang yang belajar agama, seharusnya dan sebaiknya kita keluar dari khilaf tersebut. Maknanya kita amalkan sebagaimana pendapat al-Syafie. Saya lebih cenderung kepada pendapat al-Syafie yang mengatakan fardhu bagi Lelaki mahupun Perempuan, kerana kemaslahatannya lebih besar. Sesungguhnya Islam amat menitik beratkan soal kesihatan...
Sekian, Wallahu A'alam...
0 comments:
Post a Comment